מאת: אן פלשט מרפי
Zero TO Three, September 2009 , vol. 30 no.1
התינוק בשלושת החודשים שלאחר הלידה , יוצר את הקשר הראשוני עם הסביבה , חודשים אלה מכונים " הטרימסטר הרביעי" כיון שזוהי תקופת מעבר לאם ולתינוק. בתקופה זו המשחק מורכב בעיקר מחיבוק, דיבור, שירה, ותגובה לבכי של התינוק. בערך בגיל 3-4 חודשים יחול שינוי גדול בהתפתחות התינוק, הוא ישן יותר, יראה טוב יותר, ויגיב לגירויים מהסביבה, מה שאומר שגם המשחק של האם עם התינוק ישתנה. התינוק כבר יכול להתמקד בחפץ במרחק של 20 ס"מ , ולעקוב בעיניו אחר חפץ נע.
בין 6-9 חודשים זה השלב בו התינוק ילמד לשבת לבד, ומהר מאד יוכל לזחול ולחקור את הסביבה ולעמוד בעזרת מבוגר. אלה אבני הדרך ההתפתחותיים שלו, צריך לזכור שהם שונים בקצב מילד לילד, מבת לבן, לא להיבהל.
בשלב זה המשחק עם הילד חשוב מאד, לא צריך להקדיש לזה שעות, אפשר לעשות זאת תוך כדי הטיפול היומיומי בו. חשוב להתמיד בו. משחק יומיומי זה הוא בעל השפעה רחבה על התפתחותו השכלית, רגשית וחברתית של הילד והוא יאפשר לו לרכוש מיומנויות שיעזרו לו במהלך כל חייו.
דיבור תינוקי
בהתחלה, הבכי הוא אמצעי התקשורת היחיד של הילד, וקשה להבחין מתי הוא בוכה כי הוא רעב, רטוב, או רוצה לשחק. מהר מאד האם לומדת להבחין ביניהם. מה שיכול להקל בתקופה זו הוא לשים מובייל מעל המיטה הצבעוניות והתנועתיות שלו יכולה למשוך את תשומת לב התינוק ,ולאפשר כמה דקות רגיעה לתינוק עד שאמא מגיעה אליו למיטה .
למה לשים לב
מהר מאד האם והתינוק לומדים לתקשר, מחקרים מצביעים על כך שילדים מעדיפים קולות דיבור על פני כל צליל אחר, בעיקר עם אמא או אבא מדברים.
בגיל 5-6 שבועות הם יחייכו בפעם הראשונה וסביב 3-6 חודשים הם ימלמלו, התכוננו לשיחה הראשונה שלכם. בין 3-4 לחודשים התינוק ידע לשתוק כשאת מדברת וימלמל כאשר את שותקת. בין 4-6 חודשים התינוק יכול להוציא קולות של "אמא" או "גאגא". סביב גיל שנה תופתעי לגלות שהתינוק מבין כמעט כל מה שאומרים לו לעיתים יוכל להצביע על האף כששואלים אותו איפה האף וכו'. בסוף השנה הוא מסוגל לאמר "אמא" ו"אבא" .
למה זה קורה?
חוקרי שפה רבים משוכנעים כי ילדים מכוונים לפתח שפה, כמו אכילה ושינה הם מונעים לדבר מלידה. הורים לתאומים מספרים כי התינוקות לומדים לתקשר ביניהם בסימנים הרבה לפני שהם מדברים. צריך לזכור יש הבדלים מגדריים בנות יותר מילוליות מבנים, אך עד גיל 4-5 הם מדביקים את הפער.
על מנת להוציא קול, מיתרי הקול והפה של התינוק צריכים להתארך , זה קורה סביב 3 חודשים, בשלב זה התינוק מסוגל להשתמש בלשון, ובשרירי הפה כדי למלמל. ברגע שהתינוק מתקשר, הוא מבין שמלמול ולעיסה גורמים לדברים לקרות.
מגיל צעיר התינוקות מחקים את מה שהם שומעים. למעשה מגיל 3 חודשים המוח של התינוק יכול להבחין בין כמה מאות צלילי דיבור.
איך להינות מזה
דברו אל התינוק מלידה, ספרו לו מה אתם עושים , מה קורה ,חזרו על שמו וחזרו על אותם מילים מספר פעמים , זה מעודד רכישת שפה. מחקרים טוענים שתינוקות שהיו חשופים לדיבור אליהם כל הזמן אוצר המלים שלהם בגיל שנתיים היה 300 מילים לעומת ילדים שההורים לא דברו אליהם. לדבר אל התינוק בניגוד לדיבור תינוקי, שאז למילים אין משמעות ממשית, דיבור הורי הוא בשפה ברורה עם ניגון והדגשים.
למשל כשהילד ממלמל לא להחזיר לו מלמול לדבר במשפטים פשוטים כמו למשל השמיכה הזו רכה ונעימה. הורים רבים תוהים האם לחשוף את ילדיהם לקלטות וידאו המעודדות שפה, מחקרים מוכחים שלא רק שהן לא עוזרות הן מעכבות שפה. הילד לומד טוב יותר דרך באינטראקציה פנים אל פנים עם ההורה.
לשיר זו צורה אחרת להעשרת שפה, ולא את לא צריכים להיות זמרים, הקול המוכר לתינוק מנחם אותו גם עם הוא מזייף. וכמובן לקרוא סיפורים קצרים עם תמונות הרבה לפני שהילד מבין את השפה ולא לשכוח ,הרבה חיבוקים , ליטופים וביטויי אהבה.
עכשיו אתה רואה את זה ועכשיו לא
מרבית השנה הראשונה מאופיינת בכך שהתינוק רואה רק את מה שמול עיניו, לכן לא מפנה מבט לבקבוק שנפל, וכשאתה מסתיר את הפנים הוא לא בטוח שתחזור. בערך סביב 9- 10 חודשים הוא מתחיל להבין את עקרון ההסתרה, ויודע שאתה נמצא מאחורי המטפחת משכסה את פניך. מרגע זה עם תחביא חפץ כשהוא מביט הוא ימצא אותו. החל מגיל 8 חודשים הילד מבין את עקרון " קביעות האובייקט" כלומר שחפצים ואנשים קיימים גם כשאתה לא רואה אותם. בשלב זה הילד יעקב אחרי בקבוק נופל.
חרדת זרים המתפתח סביב 8- 9 חודשים קשורה לתפיסת קביעות האובייקט, הילד מבין שלא נעלמת, אבל לא יודע מתי תחזרי.
משחק מחבואים בשלב זה, שבו את מסתתרת ומיד מופיעה ילווה בשמחה והתרגשות אצל הילד. חזרה על המשחק עם הגדלת המרחבים בין ההסתתרות וההתגלות יביאו את הילד ללמוד לחכות ולצפות להופעתך. אפשר לעשות זאת גם עם חפצים שמסתירים מתחת למגבת מטבח וכו'.
כשהתינוק נמצא בשלב חרדת הזר, צריך לחבק אותו בקרבת זרים ולאפשר לו להתרגל לאט בקצב שלו. כשיש צורך להיפרד ממנו, רצוי ליצור טקס שהוא ייחודי לכם, שיר פרידה, או אמירת שלום ייחודית. החזרה על הטקס תעשה את הפרידה קלה יותר עבור הילד כשיהיה צורך להעביר אותו למטפלת או למסגרת חינוכית.
תינוקות מתקשרים
תינוקות מזהים את קול האם, לטענת חוקרים כבר בבבטן , אך בודאי בימים הראשונים לחייהם, הם מזהים את הריח של האם ונרגעים למשמע קולה. בשלב מוקדם זה תפקיד ההורה להיענות לצרכים הקיומיים של הילד, אוכל שינה החלפה ובעיקר אהבה. התינוק צריך את החיבוק והמגע להרגיש נאהב. ואין דבר כזה כמו פינוק יתר להיפך ככל שנענה במהירות לבכי התינוק ונספק את צרכיו הוא יתפנה מהר יותר לסקור את סביבתו וללמוד אותה.
מחקרים מוכיחים כי ילדים שטופלו בחום ואהבה וצרכיהם סופקו , ההתפתחות השכלית שלהם וכישורי הלמידה היו טובים יותר.
טיפול בתינוק תובעני מאד, האם מרגישה לעיתים סחוטה ועייפה, התינוק חש את מצבי הרוח שלה, לכן חשוב שהאם תקפיד לשמור על עצמה. לשמור כוחות , כדי להיענות לו בחיבה, שירגיש נאהב. זה אומר אמא יקרה קחי זמן לעצמך כל יום, לנוח, לדבר עם חברה לטייל כדי לחזור בכוחות חדשים לתינוק. בהתחלה תרגישי אשמה , אך השקט שיבוא בעקבות "פסק הזמן" שלקחת יבטיח טיפול נינוח וסביבה בריאה יותר לילד.
אישיות התינוק
מספר חודשים אחרי הלידה ניתן כבר להבחין באישיותו של התינוק, יש תינוקות שזקוקים להרבה תשומת לב, וחברה, ואחרים יותר ביישנים ושקטים. יש תינוקות שאוהבים רעשים ואחרים מוצפים ע"י הרעש. יש שנרגעים לאט ואחרים ניתן להסיח את דעתם ע"י צעצוע. הבדלים מולדים אלה, הם מאפייני הטמפרמנט של הילד.
תופתעו לגלות, שילדים נולדים שונים זה, מזה, שונים מכם או מאחיהם הבוגרים יש להם מבנה גנטי שונה. למשל לאם ביישנית יכולה להיוולד ילדה מוחצנת ולאב, פעלתן ילד המתחמם לאט. זה לא אומר שלא ניתן להשפיע על התנהגות הילד והדרך בה הוא מתנהל בעולם. ללמוד לעבוד עם מאפייני הטמפרמנט של הילד היא אחת הדרכים החשובות להראות לילד אהבה והבנה.
זה אומר שצריך לבנות את המשחק עם הילד שיהיה מותאם לטמפרמנט שלו. ילד רגיש צריך לחשוף לגירויים עדינים , שירים שקטים, צעצועים פרוותיים, ולא להציף אותם בגירויים. ואילו ילדה תנועתית אולי תעדיף שישירו לה שירים בקול כאשר היא מתנדנדת בנדנה וכו'.
חשוב שההורה ילמד לקרוא את האיתותים של התינוק, שפת הגוף שלו כדי להתאים את הגירויים לצרכים שלו. לדוגמא, ילד שמפנה את הראש באמצע משחק, מאותת לך שהוא צריך הפסקה, ילד שמשפשף את העיניים במהלך המשחק אומר שהוא זקוק לתנומה.
אנו שולחים להם מסרים כבר בינקות, מסרים שספגנו בתרבות בה אנו חיים. המסרים לא תמיד תואמים את מאפייני הילד, לדוגמא : כשסבא מגיע אנו מצפים שהילד ירוץ אליו, אבל יש ילדים שיצמדו אלינו ויתחבאו, לא להתנצל, לחבק אותם להמשיך את השיחה עם הסבא, הם יכולים להפתיע אותנו במפגש הבא. פשוט צריך לתת להם את הזמן.
התנועה הראשונה
התנועה החשובה ביותר לאחר הלידה , היא אחזקת הראש, שרירי הצוואר רפויים, יקח בין 3-5 חודשים עד שהילד יוכל להרים את הראש ולהחזיק אותו די יציב. בערך באותו זמן יוכל הילד להתהפך מהבטן לגב, אך להתהפך חזרה יוכל רק בגיל 5-6 חודשים. בין 6-9 חודשים הילד יוכל לשבת, להצביע על חפצים שקודם לא ראה. תוך חודשיים הוא יעבור לשלב הבא הזחילה, סביב גיל שנה הילד יוכל להתרומם ליד חפץ ולעשות מספר צעדים סביבו או בעזרת מבוגר.
זוהי השנה שהתינוק מפתח את כל שריריו גם כשהם מוסתרים תחת "גלגלי שומן". והוא מתחיל לפתח קואורדינציה. יכולת התנועה משתפרת והסקרנות רק מעודדת אותו להמשיך לנוע כדי להגיע לצעצועים או חפצים מעניינים.
צריך להתאים את המשחק עם הילד לשלב ההתפתחותי שלו. בשלב ראשון להשכיב על שמיכה ולהציג בפניו צעצועים צבעוניים כדי לעודד הרמת ראש וחיזוק שרירי הצוואר. הרימי את החפץ כל פעם יותר כדי לעודד מבט למעלה.
כדי לעזור לחזק את השרירים , עודדי אותו להניע את הרגליים והידיים כשהוא בשכיבה, הגישי לו את ידייך שיאחז בהם במידה וירצה לנסות להתרומם. דאגי לסביבה מוגנת, בשלב הזחילה, ובשלב בו הוא נעמד ליד עצמים כמו שולחן ספה וכו.
אחיזה בחפצים
בערך סביב 12 שבועות התינוק מנסה להגיע לעצמים ולאחוז בהם, לפעמים היד שלך או השיער. קצת אחרי הוא ייעזר גם בפה, הוא ישים חפצים בפה . הילד יאחוז חפצים בידיים וישתמש בכל האצבעות, סביב 8 חודשים יפתח תפיסת פניצטה. (יאחוז בחפצים בשתי אצבעות). סביב 9-10 חודשים עד שנה, הילד מפעיל את הידיים כל הזמן, דופק על חפצים עצמים ואחר כך גם כף אל כף, משם עובר לשלב הבא שהוא יכול להעביר חפצים מיד ליד.
הוא אוחז חפץ בכל יד ומכה בהם, נהנה מהצליל שהם יוצרים . התינוק לומד בתנועה ,כל מה שצריך זה להבטיח צעצועים וגירויים מתאימים ובטוחים למשחק וסביבה מוגנת.
כמה עקרונות במשחק
– משחק פשוט, משחקים מורכבים עם הרבה פעמונים , וצלילים מונעים מהילד להשתמש בדימיון שלו.
– לשמור על משחק בטוח.הילדים נולדים מדענים צריך ליצור עבורם סביבה בה יוכלו להתנסות בחופשיות מבלי הצורך להזהיר אותם כל הזמן.
– לך אחרי הקווים המנחים של הילד עד כמה שאפשר. תן לו להוביל במשחק.
– תהיה נוכח, במלוא תשומת הלב כדי לאפשר משחק ללא הפרעה לרבע שעה לפחות.
– פעילות בתנועה, ילדים נוטים להשמנה עליך ליזום פעילויות בתנועה עבור הילד, וכדאי מחוץ לבית באויר הפתוח.
מאמר מדהים וכל כך מקיף. אני משתפת אותו מיד בפייסבוק שלי.