"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

על שינה, טקסים ונוסחאות פלא

מתוך "מדריך להורים ולאנשי מקצוע" בעריכת מגדה גרבר.
תרגום: חוה כפרי

מגדה היקרה,
קשה יותר ויותר להשכיב את אליסון, בתי בת 7 החודשים. תמיד הינקתי אותה עד שנרדמה, אולם עתה היא מתעוררת בבכי ברגע שאני משכיבה אותה או זמן קצר לאחר מכן. ניסיתי להשכיב אותה לישון יותר ויותר מאוחר בערב, שכן חשבתי שאינה רדומה, אך ללא הועיל. עכשיו גם אני וגם אליסון איננו ישנות די. הצילו!
אם עייפה

אם יקרה,

אנסה. אך אל תצפי לנוסחת פלא. לפעמים איננו יכולים לבודד תחום בעיה אחד משאר חיי היום יום של תינוקנו.

אני יודעת, שהדרך הקלה ביותר להרדים את התינוקת שלך היא להניקה עד שתרדם. אולם שמתי לב, שברגע שהפעוט נעשה יותר מודע לעצמו ולסביבתו, מוטב להשכיבו כשהוא עדיין ער. אולי זה מפחיד להתעורר במיטה בלי לזכור שהשכיבו אותנו בה. תינוקות קטנים יותר מאליסון מתעוררים מבולבלים בשל שינוי פתאומי בארגון גופם הרגיש (כלומר, בעת מעבר מתנוחה זקופה לתנוחת שכיבה במיטה).

במקום להשכיב את אליסון לישון יותר ויותר מאוחר, אני מציעה לבחון ברגישות את סימני העייפות הראשונים. זה הזמן בו הילדה מוכנה לישון. ככל שחולף זמן רב יותר כן גורמת העייפות המצטברת להתנגדות – וכשמכה הגל השני, הופכת ההליכה לישון לעניין מתיש לך ולתינוקת שלך כאחד. תינוקת עייפה מדי תישן שינה טרודה, תתעורר לעתים תכופות בלילה ותתעורר יותר נרגנת מוקדם בבוקר. לחץ וגריית יתר יכולים אף הם לגרום לתשישות, לנרגנות ולסירוב לישון.

הורים רבים להם יעצתי למדו, להפתעתם ולהנאתם, שבניגוד לחששותיהם, השכבת תינוקות מוקדם מאוד בערב לא גרמה להם להתעורר מוקדם יותר בבוקר. למעשה, התעוררו התינוקות לעתים תכופות הרבה יותר מאוחר בבוקר והוסיפו שעות לשינה שלהם.

מטרתך היא לפתח הרגלי שינה טובים. באופן כללי, הדרך הטובה ביותר לטפח הרגלים טובים היא סדר יום צפוי. תינוקות משתוקקים לשגרה. באופן אידיאלי, על הפעולות היום יומיות של אכילה, שינה, רחצה, משחק בחוץ וכדומה, להתרחש, פחות או יותר, באותו זמן ובאותו רצף מדי יום ביומו.

כשהתינוק לומד לצפות לאירוע הבא ביום, נמנעים חיכוכים רבים. מתפתחת הסתגלות הדדית בין הקצב הביולוגי של התינוקת לבין סדר היום המשפחתי. היא גם מאפשרת לך, האם, לתכנן את פרקי הזמן בהם התינוקת שלך, בדרך כלל, מנמנמת או משחקת בשלוה.

אולם התכונני לכך, שיהיו זמנים בהם תסתייג הילדה מלהירדם. למשל, בעת מחלה, זמן קצר לפני שלב התפתחותי חדש או באותן תקופות רגישות של צמיחה רגשית, בהן הם חווים למשל, חרדה מפני פרידה. בגיל 7 חודשים, אליסון נמצאת בשלב הרגיש של חרדה מפני פרידה.

כמות השינה ותבניתה שונים מילד לילד, והן משתנות ככל שהתינוק גדל. ילודים ותינוקות קטנים מאוד עוברים משינה לעירות בין שש לעשר פעמים תוך עשרים וארבע שעות, וישנים בממוצע בין 18-21 שעות. ילד בן שנתיים-שלוש ישן בממוצע בין 12 ל- 14 שעות ביום.

כל דבר שקורה לתינוקת שלך במהלך היום יכול להשפיע על השינה. האם היא מבלה זמן רב במשחק בחוץ? התקנת לול בחצר בגודל של חדר הנה השקעה מצוינת. נמנום בחוץ הוא הרגל טוב.

ברצוני לשוחח מעט על אופן השכבת התינוקת במיטה. כשמתקרב מועד השינה, צרי אוירה שהופכת בהדרגה לאטית יותר ולשקטה יותר.

חזרה על טקס לפני השינה מאפשרת לתינוקת שלך להתכונן לישון בהדרגה. למשל, כדאי להשמיע הערות תוך כדי סידור צעצועים: "הכדור הזה הולך לסל הזה כאן בפינה, הבובה תשב על המדף, והצעצועים יישארו כאן עד הבוקר כדי שתוכלי לשחק עמם שוב".

הערות אלה בונות את הגשר בין ה'לילה' ו'מחר' ומספקות תחושה של בטחון והמשכיות. אחר כך את יכולה להמשיך: "עכשיו אני מסיטה את הוילונות, אחר כך אכבה את האור הגדול ואדליק את המנורה הקטנה, ואז אלך לחדר השני." כשאליסון תגדל, היא תיטול על עצמה את התפקיד ותאמר אותו בעצמה.

יש תינוקות שיש להם חבר למיטה, למשל, דובי או שמיכה, אליו הם מתייחסים כאל חפץ מעבר. כשאת משכיבה את אליסון במיטה את יכולה לדבר אל הדובי, "תנוח יפה. אכסה את אליסון ואותך, ושניכם תרגישו חמים ונוח. אתם מוכנים לשיר ערש?" (אולי תרצי לשיר או להשמיע מוסיקה מרגיעה לסיום היום).
לבסוף, לטפי בעדינות את התינוקת ואמרי, "לילה טוב, נתראה בבוקר."

כפי שאת רואה, אני נותנת לך רעיונות ליצירת אוירה המסייעת לרגיעה. אולם זכרי, איש אינו יכול לגרום לזולת להירדם (פרט לכדורי שינה). כיצד להירגע ולהניח לשינה להגיע. זוהי מיומנות שאליסון, כמו ילדים אחרים, חייבת ללמוד בעצמה. ילדים מתעוררים מספר פעמים בלילה ולומדים להרגע ולשוב ולהירדם (אלא אם כן יש להם צורך מסוים או כשהם מבוהלים).

גישתך הכוללת יכולה לעשות את ההבדל. אל תחושי צער על "התינוקת המסכנה", שחייבת ללכת למיטה. להפך, זכרי כמה טובה היא תחושת המנוחה כשאת עייפה, וכמה נעים לקום רעננה.

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתוב/כתבי תגובה