"אתר הגיל הרך" אינו מספק מאמרים, שאלונים או כל חומר אחר מלבד אלה המתפרסמים באתר

הכניסה של המנהלת לכיתות המעון – לשם מה?

השתתפו בכתיבה: יעל דיין ומנהלות מעונות רשת התחלה חכמה באופקים: צביה דמרי, שולמית טל, יעל פלג

מנהלת המעון מבלה זמן ניכר במשרדה אבל לעיתים קרובות, במהלך היום, היא גם מבקרת בכיתות המעון. מה המטרה? מה היא עושה שם? בדרך כלל הכניסה היא ספונטנית ללא הגדרה של מטרה מסוימת.

כדי שלכניסה לכיתות תהיה תרומה למקצועיות העבודה של הצוות כדאי שהמנהלת תשאל את עצמה: "מה אני רוצה שהמחנכות יפיקו מהכניסה שלי לכיתה?" "מהן התחושות שאני רוצה לעורר בהן בעקבות כניסתי לכיתה?"

לכל כניסה יכולה להיות מטרה אחרת, כמו גם שילוב של מטרות. להלן שש מטרות:

  1. התעניינות בשלום המחנכות – המנהלת נכנסת לכיתה כדי לומר בוקר טוב, לשאול את המחנכות לשלומן ולברר האם הן צריכות דבר מה.

התעניינות מעבירה מסר של אכפתיות, של דאגה ושל אמפתיה כלפי הצוות.

  1. התעדכנות – המנהלת נכנסת לכיתה כדי להתעדכן לגבי המתרחש. האם קרה משהו חריג אתמול או היום, האם היו אירועים חשובים עם הורים או עם פעוטות, מי הפעוטות שנעדרים היום, האם חסר משהו שצריך להשלים וכד'. התעדכנות מתייחסת גם למצב התחזוקה של הכיתה.

התעדכנות חשובה לניהול תקין של המעון ולטיפול בסוגיות המתעוררות מדי יום.

  1. עזרה – המנהלת נכנסת לכיתה כדי לעזור לצוות, למשל להרגיע תינוקת כשכל המחנכות עסוקות, להשגיח כשמחנכת צריכה לצאת רגע מהכיתה. אין הכוונה להחליף מחנכות חסרות, אלא ברגעים קשים, בזמן האכלה, או סידור הכיתה או בכי, ניתן להיכנס ולהושיט עזרה.

הושטת עזרה מעבירה מסר של סולידריות, של רגישות לצרכי הצוות ושל תמיכה בהן.

 הדרכה – המנהלת נכנסת לכיתה כדי להדריך את הצוות במטרה להעמיק את הלמידה וההבנה לגבי סוגיות בעבודה. ההדרכה יכולה להתבצע באמצעות מספר דרכים:

 הדגמה (מודלינג) – המנהלת מעורבת בפעילות או באינטראקציה עם פעוטות ומבקשת מהמחנכת לעקוב אחריה כדי לקבל דוגמא להתנהלות (חשוב להסב את תשומת הלב של המחנכת לכוונתה של המנהלת להדגים כדי שאכן תתייחס לפעילות המנהלת כהדגמה. כמו כן, חשוב מאוחר יותר לשוחח על ההדגמה ולברר ביחד עם המחנכת את המשמעות שלה).

תצפית משותפת – לבחור ביחד עם המחנכת יעד לתצפית, על ילדה או על פעילות  או כל נושא שמעסיק את המחנכת וללמוד ביחד על התופעה הנצפית.

הצטרפות המנהלת לפעילות של מחנכת – התייחסות למתרחש, מה ניתן ללמוד על פעוט המשתתף בפעילות, או על ארגון הפעילות או על מעורבות המחנכת בפעילות.

שיחה – שיחה קצרה על התרחשות כלשהי בתוך הכיתה, מה ניתן ללמוד ממנה כדי להבין טוב יותר כיצד לנהוג.

הכניסה לכיתה מיועדת גם ללמוד מה קורה כדי לגבש נושאים להדרכה בישיבות צוות.

ההדרכה נועדה לעודד את ההתפתחות המקצועית של הצוות, להעמיק את ההבנה של המתרחש במעון ולמצוא דרכים מתאימות לטיפול בסוגיות שונות.

  1. תזכורת – המנהלת נכנסת לכיתה כדי להזכיר או לציין את הצורך בביצוע מטלות או תפקידים מסוימים.

תזכורת נועדה לוודא שהעבודה תתנהל על פי החלטות שנקבעו.

  1. פיקוח – המנהלת נכנסת לכיתה כדי לבדוק אם העבודה מתבצעת באופן מקצועי וכנדרש. מאופיין בדרך כלל במתן הוראות.

פיקוח הכרחי לעמידה בסטנדרטים גבוהים של העבודה. עם זאת חשוב לזכור כי פיקוח בולם למידה, התפתחות וצמיחה מקצועית של הצוות ומוביל לעיתים להתגוננות והכחשה. מתן הוראות בולם למידה הדדית ושותפות בקבלת החלטות.

למרות, שכאמור, רבות מהכניסות לכיתה הן ספונטניות וללא תכנון מוקדם, כדאי לעצור לעיתים ולחשוב מה מטרת הכניסה לכיתה? חשוב האיזון בין המטרות השונות ובעיקר כדאי לצמצם את הכניסה המיועדת לפקח ולתת הוראות ולהגביר את הכניסות המיועדות להתעניין, להדריך ולעזור. גישה כזו מטפחת אוירה נעימה במעון ומחזקת את המוטיבציה של המחנכות.

 

שיתוף ברשתות חברתיות:

כתוב/כתבי תגובה